Eric Johnson Blues Cube Tone Capsule

”Jag har ägnat år åt att hitta en förstärkare som motsvarar mina ljudideal och kriterier för att få fram mitt sound . Jag är exalterad över att jobba med Roland för att skapa flera aspekter och karaktärsdrag av soundet i en mer kompakt, tillgänglig och prisvärd version för alla typer av gitarrister.”— Eric Johnson.

GRAMMY-Award-vinnande gitarristen Eric Johnson och skaparna av förstärkarna Blues Cube har tillsammans tagit fram och producerat Eric johnsons nya Blues Cube Tone Capsule. Eric´s ljuddesign-expertis ger strukturen, ”voicingen” och den stora tonen som gör att Blues Cuben levererar en fantastisk likhet av Eric´s makalösa och grymma ljud. Eric´s personliga touch kan höras i förstärkarens alla nyanser när man kopplar in EJ Tone Capsule. Eric Johnsons Tone Capsule tar den klassiska vintageförstärkaren Blues Cube till andra nivåer.

Eric Johnson

Första intrycket

Första intycket

Det är ingen hemlighet att Eric johnsons gitarrljud är ikoniskt, även Eric´s öra för total och pedantisk perfektion. Genom en önskan om att nå samma höga nivå när det gäller vintageljud tog skaparna av Blues Cube ett beslut på att diskutera förstärkaren med Eric. ”Jag är väldigt intresserad av att hitta nya vägar att nå det utlimata soundet”. Eric förklarar, ”och när teamet bakom Blues Cuben frågade om de fick presentera en förstärkare med nya ljudmöjligheter, blev jag intresserad”. Ingenjörerna bakom Blues Cube besökte Eric johnson i hans studio i Austin, Texas, och resan mot EJ Tone Capsule såg sin början. Eric drog igång en av sina vintage-combo-förstärkare för att jämföra. Han spelade en stund och la märke till likheterna, inte bara i grundljudet utan även i volymen (80 justerbara watt). Eric frågade om det gick att modda förstärkaren för att nå fram till hans specifika ljudideal. ”Ja”, svarade en av ingenjörerna, ”vi kan justera förstärkaren efter dina specifikationer och önskemål.” Första mötet slutade i en väldigt positiv anda och Eric välkomnade Blues Cube-teamet tillbaka till Austin i framtiden.

Förstärkaren

Så vad är då med Blues Cube-förstärkaren som Eric hörde den dagen? Den återuppfunna serien Blues Cube lanserar den klassiska 1x12-kombon in i en ny era genom att kombinera dynamik och genuint rörsound med modern driftsäkerhet och enkel transporterbarhet. Den går långt bortom modelling, Roland´s Cube Logic´s designfilosofi börjar med en noga reproduktion av det inre arbetet i en rörförstärkare från tweed-eran där man täcker in allt, från gitarringång till högtalarutgång. Mångsidiga Clean och crunch-kanalerna kan användas oberoende eller kombinerat för breda och komplexa möjligheter till olika ljud, medans den ställbara utgångswatten låter dig att ställa in ett ljud med fullt kräm på vilken volym som helst. Genom feedback från några av världens toppgitarrister är den turnéklar och finjusterad, den gig-färdiga Blues Cuben leverarar den runda, magiska och tilfredställande tonen som gör en gitarrförstärkare till ett oerhört uttrycksfullt instrument.

Tekniker möter ingenjörer

Ett par veckor senare återvände blues Cube-teamet till Austinmed ett gang fler förstärkare som Eric kunde testa. Den här gången har Eric bjudit in Bill Webb, gitarr och försätrkartekniker. Bill underhåller och moddar Eric´s förstärkare så att Eric´s ljud alltid är redo för livegig och studiojobb. Bill är en mästartekniker med årtionde av ovärderlig erfarenhet. ”Webb förklarar att Eric har ett väldigt unikt ljud”, ”och det är mitt jobb att garantera att Eric´s utrustning uppträder exakt enligt hans specifikationer.” Rolands team kopplade upp en av Blues Cuberna med en av Eric´s Stratocaster. När första tonen kom verkade Bill lite chockad. He blev imponerad av att den svarade precis som en rördriven vintageförstärkare. Han blev också mållös av den lätta vikten. Bill frågade om han fick förändra den lite för att passa Eric´s specifika ljud. När Eric spelade började Bill och ingenjörerna bakom Blues Cube skruva till ljudet. Varje förändring förändrade också Bills ansiktsutryck, han blev mer och mer nyfiken. ”Det fungerar verkligen; jag kan höra att ljudet och tonen börjar låta som Eric´s. Eric kommenterade också att allt gick åt rätt håll, både spelkänslan och ljudet. Det var en riktigt exalterad stämning i rummet och alla kundekänna den. Efter att det gjorts betydande förändringar i kretsens karaktärsdrag, satte sig teamet ner och diskuterade igenom det. Eric förklarade att hans ljud är väldigt speciellt och att kunna ha både det fabriksinställda Blues Cube-soundet och hans custominställningar tillgängligt separat var en intressant idé. ”Många gitarrister kommer nog att föredra fabriksljudet framför mitt”, förklarade Eric, ”fabriksljudet kommer att tilltala många olika typer av gitarrister.” Både Eric och Bill kom överrens om att de ville fortsätta att arbeta med projektet.

EJ Tone Capsule

Tone Capsule

Planen var klar. Blues Cube-förstärkarna skulle levereras med ett klassiskt vintagesound direkt ur kartongen. Eric´s Blues Cube customsound skulle däremot göras tillgängligt som en ny produkt: Eric Johnson Tone Capsule. Tone Capsule är en moddad kretsenhet som förändrar rörkretsens karaktär i Blues Cuben, den monteras under förstärkarens chassi. När den är inkopplad förändrar modifieringen Tone Capsule kretsens inställningar som ger dig ett customljud och en annan dynamik. Tube Logic´s design förstärker fysiskt den analoga diskreta kretsen med en annan karaktär genom kraften av DSP-kretsen.Blues Cubens grundljud bygger fysiskt på en preamp och ett slutsteg. Den analoga och diskreta kretsen jobbar ihop med DSP-kretsen och detta skapar en väldigt avancerad väg till ljudet.

Bill Webb

Teamet bakom Blues Cube omgrupperade hemma på deras utvecklingsavdelningen för förstärkare på huvudkontoret. Veckor av ljudtester fortsatte för att myna ut i det sista steget av ljuddesignen. Ingenjörerna förstod att det sista steget kommer att bli kritiskt; Eric´s förväntningar av ljudet är väldigt höga så det finns ingen marginal för att göra något som helst fel. I Austin jobbade Bill Webb outröttligt med att förbereda och färdigställa Eric´s handplockade Plexi-toppar och Fender-combos från sena 60-talet för ljudtester och jämförelser. Varje förstärkare testades och kollades igenom flera gånger om.

Marshall Tubes

Blues Cube-teamet åkte återigen till Austin för att avsluta EJ Tone Capsule-projektet. Genom att försiktigt koppla in ett oscilloskop till Eric´s förstärkare fick teamet en klar bild av vågformernas upptäckande egenskaper som amplitud, frekvens, tidsintervall, distorition och andra faktorer. Eric kommenterade, ”vi kollar av några av mina äldre förstärkare och försöker att få in detta i Blues Cuben, och rakt av funkar det riktigt bra. Det är förvånande. Jag tycker att den svarar mer som en rörförstärkare än en transistor. Bill och blues Cube-teamet fortsatte att diskutera gitarrens respons. Bill ville veta hur Blues Cuben kunde uppföra sig som Eric´s förstärkare. Ingenjörerna förklarade ”Blues Cuben skapar ett riktigt spänningsfall i varje krets och komponent genom att sänka spänningen i strömförsörjningen och intermodulationen i strömförsörjningens frekvens, gallerförspänning och förstegets spänning. ”Detta var ett intensivt och djupgående utbyte av kunskap kring Blues Cubens modifikation”.

Bill Webb

Bill och ingenjörerna gjorde signifikanta förändringar på Tone Capsule med Eric som personligen testade varje steg av ljudutveklingen. Eric använde vintagestrator och ägnade dagar åt att lyssna, spela och ställa in sina customljud med Bill och ingenjörerna bakom Blues Cuben lödde kopplingar och vred på rattar. Anslagskänsligheten/plektrumanslaget ställdes in väldigt noggrant, ingångskondensatorer analyserades och sänkningen av spänningsmatningen skapades för att kunna få fram den livlighet, dynamik och elastiska utformning som en väldigt komplex vintageförstärkare har – en förstärkare inspirerad av Eric Johnson.

Vintage Tubes

Det är två kanaler på Blues Cuben: CLEAN och CRUNCH. Det var möjligt för Eric att ställa in vackra rena ljud med inspiration av hans vintageförstärkare Deluxe Reverb. Precis tillräckligt med ”headroom”, det klara och rena ljudet från Blues Cuben känns igen i många tidslösa blues och jazzlåtar. Pressar man på så spricker den rena kanalen upp dynamiskt och mjukt. Eric kommenterade ”Jag var vädligt hänförd av det rena ljudet, ökar man volymen så får man också ett skönt och crunchigt rhytmsound”. För CRUNCH, Eric´s klassiska 100 watts ´69 Super Lead inspererade till fantastiska lead-ljud med spektakulär harmoni för Blues, Rock och andra stilar. På en av Eric´s Super Lead Plexis har inputen till fasvändaren två kondensatorer med en megohms mastervolyms-potentiometer positionerad mellan dem – en av många viktiga detaljer som noga övervägdes för signalkedjan på den här kanalen.

Eric Johnson

Inställningarna för TONE och REVERB är speciellt designade för att ge det varma och expressiva som är väldigt förknippat med Eric´s ljud. På båda kanalerna kommer du att märka flera brillianta karaktärsdrag i EQ:n som man hör i hans ljud. Eric fortsätter, ”Jag gillar reverbet i Blues Cuben. Det låter riktigt rent och behagligt, jag gillar det för att många av mina favoritreverb är gamla fjäderreverb från 60-talet. Blues Cubens reverb låter väldigt analogt. Om det är ett reverb som bara förstärker ljudet och inte gör mig direkt medveten om det, det bara förstärker det akustiskt då tycker jag det är ritkigt bra och det är precis det Blues Cubens reverb gör”.

Oavsett om du kör effekterna genom effektloopen eller i fronten så plockar Blues Cuben fram det bästa av dem. Eric förklarar, ”den här förstärkaren tar effekter väldigt bra. Om jag kör min Tube Driver eller Fuzz Face igenom den, eller vilken effekt som helst, så verkar den vara väldigt berömande, vilket jag tycker är viktigt.”

Vintage från förr möter innovativ framtid

När audio-sessionen gick mot sitt slut kom Eric med en reflektion, ”Jag är lite chockad över de utvecklade transistorerna i Blues Cuben. Detta är nog det bästa transistor-gitarr-ljud jag har hört. ”The sky is the limit; det verkar som om den har en utomordentlig potential. ”summeringen av denna fantastiska resa är, med Eric´s egna ord, ”bara början”. Han fortsätter, ”På det sätt som folk har fått sitt sound har inte förändrats så mycket över åren. Med Blues Cuben finns det nu helt annorlunda sätt att göra detta på som medför fantastiska möjligheter. ”Jag är nyfiken på att utforka dessa sätt.”

Tone Capsule-Compatible Amps